امروز شنبه 01 اردیبهشت 1403 http://karofanavari.cloob24.com
0
مطالب کمک آموزش جهت تدریس پودمان برق کار و فناوری نهم

انتقال انرژی الکتریکی

انرژی الکتریکی پس از تولید، توسط دکل ها و پایه های فلزی و سیم های هوایی از محل نیروگاه برق به سمت شهرها و روستاها انتقال داده می شود. مقدار ولتاژ خطوط انتقال برق در ایران 230 و 400 کیلو ولت است.

همان طور که گفته شد انرژی الکتریکی تولید شده در نیروگاه، توسط خطوط انتقال به مراکز مصرف می رسد. در محل ورودی مراکز مصرف، که بیشتر شهرها و روستاها و مناطق مسکونی هستند، ابتدا ولتاژ خیلی زیاد انتقالی تا حدی (ولتاژ ١٣٢ یا کیلو ولت)کاهش می یابد. با این حال هنوز ولتاژ زیاد است این ولتاژ در مرحله ای دیگر به مقدار 20 کیلو ولت کاهش یافته و پس از آن برای محله ها در مرحله آخر به ولتاژهای 380 ولت سه فاز و 220 ولت یک فاز قابل استفاده مصرف کننده ها تبدیل و توزیع می شود.

در شبکه برق ایران، معمولاً توزیع برق در محله ها و خیابان ها به صورت پنج سیمه و توسط تیرهای برق صورت می گیرد. در شکل زیر هر کدام از این سیم ها نام گذاری شده اند.

برای مشترکانی مانند منازل مسکونی و واحدهای تجاری که مصرف کننده های تک فاز دارند، برق تک فاز نیاز است و باید کابلی دو سیمه دارای یک سیم فاز و یک سیم نول برای آنها اختصاص داده شود.

اما برای صنایع و کشاورزی که مصرف کننده های سه فاز مانند الکتروموتورهای سه فاز دارند برق سه فاز نیاز است و باید کابل 4 سیمه اختصاص داده شود. این کابل 4 رشته، دارای سه سیم فاز و یک سیم نول است.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه