مطالب کمک درسی و آموزشی پودمان بازی های رایانه ای کار و فناوری نهم

امروز پنجشنبه 23 آذر 1396      صفحه اصلي | درباره ما | درخواست ثبت فیدخوان | گزارش تخلف مطلب | تبليغات | تماس با ما


karofanavari.cloob24.com     

مطالب کمک درسی و آموزشی پودمان بازی های رایانه ای کار و فناوری نهم

0

مطالب کمک درسی و آموزشی پودمان بازی های رایانه ای کار و فناوری نهم

تعریف بازی های رایانه ای

بازی های رایانه ای فعالیتی داوطلبانه و اختیاری هستند و مدت زمانی را که به آنها اختصاص می دهیم، باعث میشود از جریان زندگی روزمره ی خود دور شویم. بازیکن می داند که بازی با فضای زندگی او متفاوت است و همین امر باعث میشود که او احساس لذت از بُرد خود در بازی داشته باشد و همچنین احساس تنش از باخت خود

بازی رایانه ای به دلیل ساخت، فضا و تعاملی بودن،ویژگی هایی نیز دارند که آنها را جذاب می کند

ویژگی هایی مانند :

تعاملی بودن، قابلیت راهبردی ، بیرونی سازی خود، تجربه های جدید، خطرپذیری بی خطر و داستانی بودن .

در بین این ویژگی ها، ویژگی تعاملی بودن از همه مهمتر است؛ چرا که بازی های رایانه ای یکی از تعاملی ترین فناوری های نوین ارتباطی هستند. به کار بردن هوش مصنوعی در بازی های رایانه ای قابلیتی است که باعث میشود بازی در یک رابطه ی قوی با بازیکن قرار بگیرد. تعاملی بودن با تعدد سناریو و گزینه های مختلفی مانند انتخاب رنگ و شکل و... و همچنین تغییر حرکت بازیکن و... صورت می گیرد.

یکی از پیامدهای مهم تعاملی بودن آن چیزی است که عده ای آن را توهم آزادی می نامد. منظور از توهم آزادی آن است که تعاملی بودن، بازیکن را چنان فریب میدهد که گویی قواعد از پیش تعیین شده ای در بازی وجود ندارد؛ گویی ما در حال تجربه ی دنیایی هستیم که کاملاً باز درست نظیر دنیایی که به صورت روزمره تجربه میکنیم و امکان رخداد هر چیزی در آن وجوددارد.

همین توهم آزادی است که توهم لذتبخش را برای بازیکن فراهم میسازد. همین تصور آزادی است که بازیهای رایانه ای را بیش از پیش جذاب میکند؛ چرا که تصور آزادی است که به فرد امکان میدهد خود را خارج از زندگی روزمره تصور کند و هم ذات پنداری با این پدیده، اختیار و آزادی عمل او را در بازی بیشتر می کند.

داستانی بودن بازیهای رایانه ای باعث میشود که بازیکن ناخودآگاه جذب ماجرای بازی شود و گذر زمان را فراموش کند. هر بازی در فضایی صورت میگیرد. این فضا یک فضای فرهنگی و اجتماعی است که مخاطب برای تعامل با آن آرام آرام فرهنگ سازنده را می شناسد و با آن تعامل پیدا میکند تا روایت خود را بسازد و بازی را پیش ببرد. فضای موجود در بازی میتواند فضایی برای انتقال رفتارهای فرهنگی و کنش و واکنش هایی که سبک زندگی خاصی را به نمایش می گذارند. باشد

مزایای بازی های رایانه ای

- فرایند یادگیری را تسهیل و توجه آنان را جلب می کند .

- با رایانه ، هر چند بار که بخواهید، می توانید موضوعی را ببینید، بخوانید و مرور کنید .

- برنامه های بسیار متنوعی به کاربران امکان می دهد تا نقاشی ها یا داستان هایی را خلق کنند و یا بازی هایی را ارائه می دهند که بازیکنان را به تاریخ یا جغرافیا علاقه مند می سازند . می توان مفاهیم و مبانی ریاضیات را با کمک بازیهای رایانه ای بهتر آموزش داد.

- بازیکن بدون کثیف کردن خود، لباس ها و اطراف و صدمه زدن به خود می تواند به راحتی بازی کند مثلا نقاشی بکشد و رنگ ها را عوض کند، اگر از رنگ سبز لباس نقاشی اش خوشش نیامد، به کامپیوتر فرمان می دهد رنگ را قرمز کن، و اگر رنگ قرمز رضایت او را فراهم نکرد، رنگ آبی و ...

- به نظر بعضی از پزشکان، بازی های رایانه ای به بیماران کمک می کند که زودتر سلامت خود را باز یابند و به داروهای مسکن کم تر نیاز پیدا کنند .

- بازی های رایانه ای همچنین به کودکان مبتلا به امراض، مثلا " فلج مغز " یا نارسایی مربوط به تشخیص کلمات کمک می کند .

- به عقیده یک دکتر روان شناس، بازی های رایانه ای بازیکنان را وارد دنیایی می کند که اختیارش در دست آنهاست و به همین دلیل از این بازی ها لذت فراوانی می برند .

- برای معلولان و پر کردن اوقات فراغت آنان وسیله کمک آموزشی مناسبی است

http://suherfe.blogfa.com

 

معایب بازی های رایانه ای

- آسیب هاي جسمانی چشمان فرد، به دلیل خیره شدن مداوم به صفحه نمایش رایانه، به شدت تحت تاثیر نور قرار می گیرد و دچار عوارض می شود. تحقیقات نشان داده است که نوجوانان چنان غرق بازی می شوند که توجه نمی کنند به قدرت بینایی و ذهنی شان تا چه اندازه فشار می آورند . به علت درگیر شدن شدید بازیکن در ماجرا، فشار زیادی را بر اعصاب او وارد می آورد . معمولا هنگام بازی فرد، ساعت ها در وضعیتی ثابت می نشیند، به همین دلیل ستون فقرات و استخوان بندی او دچار اشکال می شود و ممکن است باعث ابتلای او به آرتروز شود. همچینن، احساس سوزش و سفت شدن گردن، کتف ها و مچ دست از دیگر عوارض کار به نسبت ثابت و طولانی مدت با رایانه است . هیجان دایم در حین بازی برای دستگاه گردش خون و گوارش او تاثیرهای منفی دارد . این هیجانات کاذب سلامت روانی فرد را به خطر می اندازد . ایجاد تهوع و سرگیجه، به ویژه در کودکان و نوجوانانی که زمینه صرع دارند، از دیگر عوارض این بازی هاست . به نظر بعضی از متخصصان اعصاب و روان، بازی های پرهیجان رایانه ای که در طی آن صفحه نمایشگر رایانه، پی در پی از فلاش ها و شعاع های خیره کننده نوری و تغییر مداوم شدت و ضعف نور پوشیده می شود، در نوجوانانی که از نظر عصبی ضعیف اند و برای ابتلا به صرع آمادگی دارند، هیجانات شدید عصبی پدید می آورد .

آسیب هاي روانی – تربیتی بازي هاي رایانه اي

-1 تقویت حس پرخاشگري: مهم ترین مشخصه ی بازی های رایانه ای، حالت جنگی اکثر آنهاست و این که فرد، برای رسیدن به مرحله ی بعدی بازی، باید با نیروهای به اصطلاح دشمن بجنگد . استمرار چنین بازی هایی کودک را پرخاشگر و ستیزه جو بار می آورد و او سعی می کند با زور و تهاجم به خواسته هایش برسد . خشونت و سکس مهم ترین محرکه هایی است که در طراحی جدیدترین و جذاب ترین بازی های رایانه ای به حد افراط از آن استفاده می شود . چهره های معروف هالیوود که در فرهنگ ما انسان های ضد ارزش و غیراخلاقی هستند، در این بازی ها به صورت قهرمان های شکست ناپذیر جلوه نمایی می کنند

-2 انزوا طلبی : وقتی کودک یا نوجوان به طور دام به این بازی ها مشغول باشد درونگرا و منزوی می شود و در برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران دچار مشکل می شود. این روحیه انزواطلبی او را از گروه همسالان خود جدا می کند و با عث بروز ناهنجاری های دیگر می شود.

-3 تنبل شدن ذهن : در این بازی ها، به دلیل این که کودک و نوجوان اغلب با ساخته ها و برنامه های دیگران به بازی می پردازد و کمتر امکان دخل و تصرف در آنها را دارد، حالت انفعال در او پدید می آید و اعتماد به نفس وی در برابر ساخته ها و پیشرفت دیگران متزلزل می شود . برخی تصور می کنند که در بازی های رایانه ای فرد در بازی، مداخله فکری مداوم دارد در حالیکه این مداخله، فکری نیست. این بازی ها سلول های مغزی را گول می زنند . در واقع بیشتر اوقات باعث سرخوردگی، تنبلی و عدم خوداتکایی و ابتکار عمل در فرد می شوند و خلاقیت، ابتکار را در وی کم می کند.

-4 تأثیر منفی در روابط خانوادگی: با توجه به این که زندگی در عصر حاضر در کشور ما نیز به سوی ماشینی شدن پیش می رود و در بعضی از خانواده ها زن و مرد هر دو کارمندند و یا برخی از مردان ممکن است بیش از یک شغل داشته باشند، خود به خود روابط عاطفی و در کنار هم بودن خانواده کم تر می شود. وسایلی مانند تلویزیون، رایانه و تلفن همراه روابط خانوادگی باعث دوری عاطفی اعضای خانوده شده است و مشکلات رو دوچندان کرده است. افراد به جای لذت بردن از جمع های دورهمی یا حال و هوای سفر، خود را بیش از حد مشغول این وسایل می کنند و خود را از تفریحات سالم و مفرح محروم می کنند.

-5 افت تحصیلی : به دلیل جاذبه فریبنده این بازی ها، افراد وقت زیادی را صرف این گونه بازی ها می کنند. در واقع آنان انرژی عصبی و روانی خویش را به مصرف بازی می رسانند و به دلیل خستگی جشمی و ذهنی، نمی توانند هنگام درس خواندن یا کار کردن تمرکز کافی داشته باشند و کم کم در کار و تحصیل افت می کنند و نمی توانند بهره وری لازم را داشته باشند.

http://suherfe.blogfa.com

نکات ایمنی:

افراد باید در انتخاب بازی دقت کنند که فضا و داستان بازی در تقابل با فرهنگ و هنجارهای جامعه اش نباشد. با توجه به تاثیرپذیری بیشتر کودکان و نوجوانان، بزرگترها و والدین بهتر است در انتخاب بازی برای آنان نقش داشته باشند. بهتر است بازی های خلاق که کودکان و نوجوانان، به وسیله ی آنها، باید معماهایی را حل کنند، بیش از بازی های دیگر مورد توجه قرار گیرد . اگر بزرگترها و والدین هم در بازی های رایانه ای با فرزندان خود مشارکت کنند بهتر می توانند شرایط را مدیریت کنند. همچنین تعیین زمان و مدت برای بازی و کنترل آن باعث جلوگیری از اتلاف وقت فرزندان می شود. بزرگترها باید با استدلال و منطق، آسیب هایی را که بازیهای رایانهای به آنان وارد می آورد، متذکر شوند


ارسال دیدگاه
تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
تمام محتوای این سایت گردآوری شده سیستم فیدخوان سایت می باشد و هیچ مسئولیتی در قبال نوشته های آن متوجه سایت نمی باشد.
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت برای گردآورنده آن محفوظ می باشد.